Ecologicas Blogg

Detta är bloggen med ett stort hjärta för vår älskade planet. Bloggen som guidar till en "fair" livsstil som varken lämnar avtryck i naturen eller på någon annan människas livsöde. Glädje, humor, tips, tankar och ideér kommer fylla bloggens sidor. I hope you like it!!!

Afrikas varma hjärta

Sitter blank i ögonen och tittar på ettan just nu "Madonna i Malawi"
Så hemskt. Genast känner jag mig så otacksam som klagat över att jag inte hittat någon större lägenhet. Det är verkligen viktigt att bli påmind om hur många lever på andra sidan jorden. Tänk att en miljon barn i Malawi är föräldrarlösa.

Det hemskaste inslaget var inte om alla HIV/AIDS drabbade, utan att ett relativt vanligt förekommande i små byar är att barn kidnappas och man tar deras organ. Dem visade en liten pojke (7-8år) som blivit tagen av några män som med en kniv skurit bort hans kön. (Jag är helt chokad, har aldrig hört talas om detta.)

Det skedde på en åker. Pojken kissar nu på sig pga att han inte kan kontrollera det. Han har hoppat av skolan då han blev retad för att han kissade ner sig. Men nu fick han en operation och fick dessutom börja i en privatskola.

Ett ämne som berör mig djupt är HIV/AIDS!!!
2007 fick jag MFS, stipendie från SIDA tillsammans med min vän Karin för att åka till Uganda och skriva vår examens uppsats om sexualundervisning kontra HIV/AIDS i Ugandas skolsystem. Det var en resa som förändrade min syn på livet på många sätt.

Vad jag insåg var att det finns så mycket att göra och så många som är villiga att kämpa för att besegra HIV/AIDS. Vi träffade enormt engagerade tonåringar som bedrev olika prójekt på sina skolor. Vad vi såg var att det finns ett stort hopp och en enorm entusiasm bland många unga. Dem är starka, frispråkiga och har vad det krävs för att göra en skillnad.

Men precis som dem sa i programmet. Dem behöver verktygen.
En sak man kan göra är att köpa boken "Noveller för världens barn"
http://www.informationsforlaget.se/noveller2009/default.asp?o=4


M


'




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0