Ecologicas Blogg

Detta är bloggen med ett stort hjärta för vår älskade planet. Bloggen som guidar till en "fair" livsstil som varken lämnar avtryck i naturen eller på någon annan människas livsöde. Glädje, humor, tips, tankar och ideér kommer fylla bloggens sidor. I hope you like it!!!

Baciller och Baskilusker

Hösten är otroligt vacker nu med trädens gula löv.
Men fy för att gå runt och snora hela tiden.

Sedan urminnes tider har man försökt hitta bot mot förkylning. Visste ni att förkylning egentligen är hundratals olika virus och därmed omöjligt att bota.

Det enda man kan göra för att inte bli sjuk är att tvätta sina händer ofta.
Tja, det kan jag vll klara av.
Men hör och häpna. Man ska även sluta klia sig i ögonen. Hur ska man lyckas med det?
Ju mer förkyld min omgivning är dessto mer kliar det juh!!!

Men ge inte upp...här kommer jag med sex små kurer.

1. Frossa i Apelsiner, Citroner och allt annat som innehåller C-vitaminer. Vitamin C förkortade förkylningstiden med i genomsnitt 23 procent och dessutom lindrar det förkylningen. Inte illa, apelsiner som är så gott.

2. Bada i vitlök. Kanske skrämmer man bort sin sambo och sina vänner men vad gör man inte för att slippa sin förkylning. Vitlöks sägs stärka immunförsvaret och dessutom håller det folk på avstånd vilket nog är det bästa botet....:)

3. Nässköljning. Detta är min stora favorit. Blanda två kryddmått vanligt koksalt i 2,5 dl vatten och skölj sen näsan. Det finns speciella nässköljare att köpa i hälsokosten.
Om ni inte äger en sådan och tycker den är för dyr så ta kannan du vattna blommorna med. Funkar för mig!!!

4. Drick Örtte. Jag har hört att örtte enligt häxdoktors ska verka febernedsättande. Dit hör romersk kamomill, ingefära, kryddnejlika, citron, gurkört, fläderblom och pepparmynta. Gott är det ju oxå, sen bli man varm och känner sig genast piggare.

5. Vila Kroppen behöver relaxa för att orka återhämta sig. Å finns det något bättre att bara ligga i soffan, se film och dricka Te nu på hösten.

6. Hemma Spa. Nummer ett när man känner sig krasslig är ju att pyssla om sig själv. Passar perfekt att ordna et hemma spa och andas in pepparmyntsångor under en frottéhandduk och ta heta fotbad. Sen är man en ny människa igen!!!

Nu ska jag handla apelsiner.

M

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0