Ecologicas Blogg

Detta är bloggen med ett stort hjärta för vår älskade planet. Bloggen som guidar till en "fair" livsstil som varken lämnar avtryck i naturen eller på någon annan människas livsöde. Glädje, humor, tips, tankar och ideér kommer fylla bloggens sidor. I hope you like it!!!

Kvällsmat/Middag

Kvällsmat eller ska man säga Middag, å vad heter det man äter mitt på dagen?

När jag växte upp i Småland så åt man Middag mitt på dagen och kvällsmat på kvällen. Sen flyttade jag till Stockholm och där blev jag helt förvirrad då dem åt Middag på kvällen. Hmm, hur ligger det till egentligen?

Jo, nu ska jag reda ut denna stora förvirring!
Lunch är en måltid som äts mitt på dagen. Lunch kallades ursprungligen för middag, eftersom den intogs vid middag, mitt på dagen. Middag kom dock att skifta betydelse till att syfta på dagens största mål.

Middag kallas numera i allmänhet den måltid som äts på sen eftermiddag eller tidig kväll, normalt ca. kl. 16-20. Ursprungligen syftade uttrycket på dagens största måltid, den som då åts vid middag, mitt på dagen.

Kvällsmat kallas den måltid som äts mot kvällen, särskilt om den är av enklare slag. Tillagad mat som äts under tidig kväll kallas numera ofta middag. En måltid som serveras kl. 20 eller senare kan kallas supé medan en måltid serverad framåt natten brukar kallas vickning.


Omelett kan man bara inte misslyckas med. Snabbt, enkelt, proteinrikt och gott!!!
Keso tycker jag passar perfekt till.


♥ M ♥





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0