Ecologicas Blogg

Detta är bloggen med ett stort hjärta för vår älskade planet. Bloggen som guidar till en "fair" livsstil som varken lämnar avtryck i naturen eller på någon annan människas livsöde. Glädje, humor, tips, tankar och ideér kommer fylla bloggens sidor. I hope you like it!!!

MILJÖ & BIL....Gå det ihop?

Det miljövänligaste bil alternativet

Jag kommer troligtvis att vara tvungen att köpa min första bil vid årets slut. Ååå detta känns inte så bra men eftersom att jag ska börja jobba på en skola som ligger på landet är detta ända sättet. Så jag har nu satt mig ner för att kolla om man kan hitta en miljöbil. Och det var nu tur att jag började leta redan nu. För det är en hel djungel det här med bilar.

Titta vad jag hittade när jag tittade runt.

   

Japanskt företag uppfinner vattendriven bil

Epoch Times och NTDTV
16.06.2008 06:53

Genepaxs bil med vatten som bränsle (Foto: Genepax)

Är du trött på dyr bensin och orolig för koldioxidutsläpp? En liten miljövänlig bil som drivs med vatten är snart en realitet om man ska tro på det japanska företaget, Genepax, som presenterade sin uppfinning den 2 juni i Osaka, Japan.

Allt som behovs är vatten – vilken sorts vatten som helst; sötvatten, saltvatten, regnvatten eller även japanskt te.

– Bilen fortsätter att rulla så länge du har en flaska vatten för att fylla på med då och då, sade Kiypshi Hirasawa, verkställande direktor på Genepax.

Så fort vattnet hälls i vattentanken utvinner systemet väte som används för att generera elektrisk kraft, rapporterar japanska TV Tokyo.

– Vi rekommenderar stort vårt system då det inte kräver uppbyggnad av en infrastruktur för att ladda batterier, vilket är fallet för de flesta elbilar, sade Hirasawa.

Enligt företaget räcker en liter vatten för att driva bilen sextio minuter med en hastighet på 80 kilometer per timme.

Genepax hoppas på ett samarbete med de japanska biltillverkarna inför en massproducering av bilen inom en snar framtid. Kostnaden för det vattendrivna systemet är 18 500 dollar men vid massproduktion kan den sänkas till 5 000 dollar per system.

Genepax har inte avslöjat tekniken i detalj men angav att man utnyttjar en egen variant av den kända tekniken, MEA (Membrane Electrode Assembly). Med hjälp av ett ämne bryts vatten ned till väte och syre genom en kemisk återverkan.

Inget speciellt påskyndande medel behövs utöver lite platina som används i liknande system, rapporterade Tech-On, den japanska webbtidningen för tekniknyheter.

Skillnaden är att systemet är mer tillförlitligt, enligt Genepax.

Se insaget på

http://english.ntdtv.com/?c=151&a=3572

Det vore underbart om dem hann få bilarna hit till Sverige innan jul s kan jag köpa den till mig själv i julklapp. Tänk så underbart det vore om det verkligen kommer funka. Enligt företaget så verka det ju fungera redan för ett år sedan. Konstigt att man inte hört mer om det.

Men för er likt mig som inte kan vänta in i det oändliga. Här kommer andra förslag som dock inte går på vatten.


Miljöbästa bilar 2009

Volkswagen Passat är den stora vinnaren i Gröna Bilisters årliga rankning av miljöbästa bilar. Två av fyra jurys hade Passaten som listetta, och detta gav första placeringen

Passat 1.4 TSI Ecofuel 20p




Ford Focus 1.8 FFV 13p
Har nu hittat en begagnad från 2004 för 28 000. En ny kostar ca 150 000.


När jag jobbade inom hemtjänsten så hade vi en ford focus. Jätte lätt och härlig att köra. Dock lite stor för mig, men perfekt familje bil. :)

Nä, nu får det vara nog med bil letande. Det finns bättre saker att göra en tisdags kväll.


♥ M


Kommentarer
Postat av: Brady29Coleen

It's cool that people can receive the <a href="http://goodfinance-blog.com/topics/personal-loans">personal loans</a> and that opens up completely new possibilities.

2012-06-25 @ 06:05:41
URL: http://goodfinance-blog.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0