Ecologicas Blogg

Detta är bloggen med ett stort hjärta för vår älskade planet. Bloggen som guidar till en "fair" livsstil som varken lämnar avtryck i naturen eller på någon annan människas livsöde. Glädje, humor, tips, tankar och ideér kommer fylla bloggens sidor. I hope you like it!!!

Voices and Visions @ Ecologicas


Jag har länge, länge funderat kring hur min livs ekvation ska gå ihop och hur jag ska kunna skaffa mig en schysst livsstil.
När jag pratar om schysst livsstil så talar jag om leva ett med naturen, handla fairtraide, rättvisemärkt, ekologiskt odlat...YOU NAME IT!!! Jag vill inte vara bulten i naturens kretslopp så att säga. Känner du igen dig?


Men tyvärr så heter min bästis inne i stan HM. (Åh!!! Du känner henne!)
Henne besöker jag minst en gång i veckan, ibland tittar jag bara en kvart medans jag spenderar timmar där andra gånger. Och nu när hon även flyttat in på Silja Line...även känd vid namnet Entré här i Malmö. (Men ni måste erkänna att det mest liknar en lyxkryssare med sin fönster och rulltrappor.
Ja, iallafall. Back to business. Nu så passar jag även på att knyta fler kontaker där på Entré. Min nya stora kärlek är sko butiken jämte New Yorker. (New yorker = Another friend of mine)

WOW...I´m in love!!! Jag menar var kan du heta Cindy Crawford designade heels för ca tre-fyra hundra. Å jag blir helt galen hemma hos min nya loverboy vars namn jag inte ens kan uttala. Danska är det iallafall. Jag brukar typ tänka Debenhamns men så heter han inte....

Men namnet spelar minre roll i denna story.
För den stora nackdelen är den ofta långa kön. För i kön börjar jag tänka. Hmmm, vad kommer alla dem där skorna där hemma tycka och säga.
-Jasså, så här kommer ett par Cindie helles...Å vart ska dem få plats säg?
-Ja kom inte här och trängs, detta är mitt bås. Å du även om det inte är stilettklackarnas år så passa dig noga för annars stämplar jag dig.

Hmmm, hur många skor får man egentligen ha innan Gud hoppar ner genom taket och säger.

-Å du ska vara en förebild??? Undervisa Ekologi och snacka om hur viktigt det är att morötterna komposteras så att maskarna får frisk jord att böka runt i och sen att det kan växa nya växter på vr jord!

-Å sen så sitter du här med 30 skor varav du använder tre flitigt. De andra har du trängt in i en liten cell. Till och med fångarna på Guatanamo hade bättre levnadsförhållanden.

(Nu börjar jag närma mig kassan, bara två framför nu.)

Hmmm, ska jag kanske fråga vart dem är gjorda... så som dem sa i den där filmen om Skoindustrin.
Herregud tänk om dem säger att lädret kommer från Indien.
Men det är ju inte mitt fel som konsument om indierna drbbas av Leukemi och att dem dessutom bara tjänar en krona i timmen, det har ju inte jag bestämt. Jag vill ju bara ha ett par fina skor.

Hmm, what to do?
Nä, nu tänker jag köpa skorna och inte bry mig för det gör ju ingen annan här. Titta hon framför hon ska ju köpa två skor och extra skosnöre. Hon är minsann värre!!! Så varför ska lilla jag lida och inte få vara fin om fötterna.
Eller?

Nä fy fan. Klart att de här jävla skorna är så billiga just för att dem är gjorda i Indien. Har jag verkligen hjärta att stödja denna sjuka industri och sedan trampa runt på ett par skor som dödat en människas drömmar i en annan del av världen.

Nu är det jag näst.
Hjälp!!! Ska jag fråga henne den lilla blonda om hon vet om lädret är trampat av en liten indier?
Hur ska jag formulera mig så att det inte låter så provocerande?
Typ såhär. Hej Gumman, jag bara undra om lädret i skorna är trampade av indier som andas in kemikalierna, riskerar att drabbas av leukemi och bara tjänar en krona i timmen...

Hon kommer säkert le sitt glada leende och slå lite i sin lilla dator och sedan titta upp förvånat och säga. Hmm, bra fråga. Det enda jag kan se här är att dem iallafall är sydda i Bulgarien av en ensamstående fem barns mamma och hon tjänar faktiskt hela 4kronor per sko hon sy. Det var ju inte så illa! Det är säkert jätte mycket där. Så här gör du en bra insats tjejen, bättre än att skänka pengar till Världens barn.

(Alla tittar när jag efter tjugo minuter i kassa kön plötsligt smiter iväg. Lägger tillbka skorna på sin plats och med svansen mellan benen går ur affären samtidigt som jag pratar med mitt samvete. Kan inte du bara hålla käften, gå och dö eller nått!)

Ett smakprov vad bloggen kommer bjuda på!!!
Blandat med matnyttiga tips och annat smått o gott! Men kom ihåg.
Så länge vi inte ha roligt så kan vi inte förändra världen!!!

M ♥


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0