Ecologicas Blogg

Detta är bloggen med ett stort hjärta för vår älskade planet. Bloggen som guidar till en "fair" livsstil som varken lämnar avtryck i naturen eller på någon annan människas livsöde. Glädje, humor, tips, tankar och ideér kommer fylla bloggens sidor. I hope you like it!!!

Waldorfdockan

Jag tänkte varje Söndag ägna en liten stund åt att berätta lite om Waldorfskolan. Jag är själv utbildad Waldorflärare och tycker att det är synd att fler inte känner till Waldorf pedagogiken.

De flesta som jag möter har inte hört talas som Waldorfskolan, en liten del har blandat ihop Waldorfpedagogiken med Montessorie. Sen finnd det även dem som har en väldigt negativ instälning till Waldorfpedagogiken. Oftast är den baserad på rykten som oftast bygger på missförstånd.

Så varje Söndag kommer bloggen erbjuda glimtar från Waldorfskolan.
Denna söndagen börjar jag med Waldorfdockan.

Många förknippar Waldorf med Waldorfdockan. Personligen så tycker jag att det är ett fint kännetecken för Waldorfskolan. Dockan symboliserar ju trots allt människan och det passar ju bra. Jag tänkte berätta lite om Waldorfdockan, samt länka er till hur man kan hitta material till att sy en.

Den ursprungliga tanken är att en vuxen själv ska sy en enkel docka till barnet och där utformningen kan vara så att den lite liknar barnet själv. Den hemsydda dockan behöver inte vara perfekt gjord, det viktiga är att den är sydd till ett särskilt barn. Materialet ska vara naturligt som bomull, ylle och lin. Dockan stoppas med tvättad och kardad ull, det gör att den blir mjuk och varm. Ögon och mun ska endast antydas med små stygn, för att barnet själv ska kunna fantisera kring dockans sinnesstämning och karaktär.

På Waldorfskolor få man i sjätte klass sy en Waldorfdocka. Om alla tolvåriga Waldorf elever kan så borde väll även jag kunna klara av att lappa ihop en docka. För att sy en docka kan jag rekommendera att köpa Karin Neuschutzs bok Waldorfdockor. Den finns även att låna på många bibliotek.

 

 

Materialet till din docka kan du hitta på http://www.midgard.se

 

Där kan du enkelt beställa hem material till din docka. Kläder till dockan kan du sy av tygbitar som du har hemma eller fyndat i någon second hand butik.

 

Att sy en docka tar tid. Det finns folk som syr dem på 10 timmar men som nybörjare tar det mycket längre tid än så. Känn ingen tidspress utan var noggrann för det tjänar du på i slutändan. Här kan du se hur det ser ut under loppets gång.

 

Om du vill hitta mönster på nätet så kan du titta in på denna hemsidan. http://www.dockmormor.se/waldorfdockor_gor_jag.htm

Om du inte vill sy en Waldorfdocka men ändå gärna ha en så finns dem att köpa. Titta in på

www.waldorfdockor.com

Lycka till


Kommentarer
Postat av: Aline19Burke

To complete essays examples supposes to be achievable at this moment, because of support of the <a href="http://www.essayslab.com">research paper services</a>.

2012-06-06 @ 02:30:42
URL: http://www.essayslab.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0